INFORMACE K OBSAHU A FORMĚ PŘÍPRAV
Zákonem stanovený rozsah 48 hodin je naplněn jednak skupinovým několikadenním kurzem, jednak individuálními konzultacemi a pak zpracováním individuálních zadání.
Skupinová setkání se realizují v 6 dnech ( 2x 3 dny) a každé z nich trvá 7 hodin (jedno 8 hodin). V průběhu dne jsou zařazovány přestávky, včetně hodinové pauzy na oběd. Na skupinových setkáních jsou zadávány krátké „domácí úkoly", jejichž cílem je vaše zamyšlení nad konkrétním tématem a jednak zmapování vaší situace v dané oblasti. Dále je součástí kurzu minimálně jedna individuální konzultace s účastníkem (párem), která zpravidla probíhá v domácnosti žadatele, nebo případně v našich prostorách. Pokud ve vaší rodině již žijí děti, je i pro ně připraven skupinový kurz v rozsahu 4 hodin. Na jeho termínu se dohodneme společně s dalšími účastníky z vaší skupiny.
Informaci o termínech skupinových setkání dostanete s dostatečným předstihem, na individuální konzultaci a termínu přípravy pro děti se dohodnete s lektory osobně, při prvních skupinových setkáních.
Žadatelé o přechodnou pěstounskou péči budou na tento kurz navazovat dalším skupinovým vzdělávání v rozsahu 24 hodin.
Při skupinových setkáních kurzu příprav využíváme různé techniky, jak vám co nejlépe předat důležité informace a kompetence. Snažíme se, aby byl kurz praktický, srozumitelný a zajímavý. Kromě přímého předávání faktů proto využíváme prožitkové techniky, imaginace, práci v malých skupinách, filmové ukázky, příběhy z praxe atd. Naší snahou je kromě zvýšení vaší informovanosti o oblasti NRP také umožnit vám lépe si představit, jak bude přijetí nového dítěte na vás působit, jaké emoce a prožitky vám to přinese.
PROBÍRANÁ TÉMATA A OBSAH ODBORNÝCH PŘÍPRAV:
Problematika NRP, legislativní rámec, spolupráce v týmu SPOD
Během prvního setkání budou vymezena pravidla fungování skupiny v průběhu příprav, předestřena témata, kterým se budou jednotlivá setkání věnovat. Seznámíte se s tím, jak je upravena NRP v české legislativě, proč bývají děti svěřované do NRP, kdo je členem týmu SPOD a jak spolu jednotliví aktéři spolupracují, práva a povinnosti pěstounů a osvojitelů.
Potřeby a práva dětí v NRP - citové, vývojové, sociální a vzdělávací potřeby dětí a specifika u dětí v NRP, péče o zdraví dítěte, rozvoj schopností a zájmů dítěte.
Seznámíte se s právy a potřebami dětí, jejich proměnách v průběhu vývoje. Potřeby dětí v NRP a jejich uspokojování se může v mnohém lišit od dětí v běžných rodinách. Oddělení od matky a neuspokojování potřeb dětí před příchodem do náhradní rodiny může mít zásadní vliv na chování dítěte a vztah mezi dítětem a náhradním rodičem. Seznámíte se se základními poznatky o růstu a vývoji dítěte a s nástroji, jak děti rozvíjet a podporovat v jejich zájmech.
Citová vazba - vznik narušené vazby a důsledky na chování a prožívání dítěte, budování vztahu mezi dítětem a náhradním rodičem
Dozvíte se o vlivu citové vazby na vztahy a vývoj dítěte, kdy a jak se vztahová vazba rozvíjí, jaké má důsledky, pokud dítě nemá možnost zažít v raném dětství bezpečnou vazbu. Seznámíte se také s možnostmi a postupy, které jsou vhodné a účinné v případě, že pečují o dítě s poruchou v této oblasti. Seznámí se se základními poznatky o důležitosti vytváření hlubokých a trvalých vazeb.
Chování dětí v NRP a jejich výchova, komunikace s dítětem a přístup k dítěti
Budeme se zabývat významem dětského chování a tím, jaké faktory jej ovlivňují. Seznámíte se s praktickými výchovnými postupy v NRP. Budeme se také zabývat výchovnými a komunikačními strategiemi pro zvládnutí chování dětí, které prožily trauma a mohou mít problémy s citovou vazbou. Dozvíte se také, jak vám může pomoci spolupráce s odborníky.
Význam rodiny pro vývoj dítěte
Tento blok se zaměřuje na to, jak rodiny utvářejí a ovlivňují vývoj dítěte, jeho sebeúctu a identitu. Dozvíte se, jak můžete dítěti v různých vývojových fázích pomoci přijmout fakt, že nevyrůstá ve své první rodině. V této části se zaměříme také na Vaši vlastní rodinu a její vazby uvnitř i sociální kontakty k okolí.
Traumata a ztráty dětí v NRP
Seznámíte se s druhy ztrát, které děti prožily před umístěním do pěstounské péče či osvojení. Dozvíte se o různých reakcích na ztrátu a jejich dopad na dítě, přičemž důraz se klade na to, jak ztráta ovlivňuje dětské chování. Důležitou součástí bude zamyslet se nad tím, jak sami reagujete na ztráty ve svém životě a jak dokážete dítěti pomoci jeho ztráty zvládnout.
Kontakt dítěte s biologickou rodinou a dalšími blízkými osobami, jak mluvit s dítětem o jeho minulosti
Seznámíte se s významem biologické rodiny pro dítě v NRP. Jejich první rodina je důležitou součástí jejich života, a to i v případě, že se rodiče k dítěti nechovali dobře nebo se ho vzdali hned po narození. Dozvíte se také praktické postupy k realizaci kontaktu dítěte s jeho rodinou.
Identita dítěte v NRP
Řekneme si základní informace o vytváření identity člověka a úskalích, které při tom číhají na děti v náhradní rodinné péči. Podstatná část bude věnována tomu, jak mohou náhradní rodiče svým dětem porozumět a pomáhat jim při budování vlastní identity. Zaměříme se také na tu část identity, která je odlišná od identity náhradních rodičů. Seznámíte se s konkrétními metodami, jak podpořit utváření identity dětí po umístění do náhradní rodiny.
Změny v životě dítěte v NRP, přechody z péče do péče, změny v rodině po přijetí dítěte, práce s dětmi žijícími v rodině žadatele
Dozvíte se, co Vás může čekat první hodiny, dny a týdny po umístění dítěte do Vaší rodiny. Dozvíte se, na co byste se měli pracovníka OSPOD a ostatních členů týmu zeptat a jaké informace potřebujete o svěřeném dítěti zjistit. Pozornost bude zaměřena také na změny, které zažívá přijaté dítě po příchodu do náhradní rodiny. Seznámíte se s různými možnostmi, jak vytvořit bezpečné a uzdravující prostředí pro přijaté dítě.
Diskuze s náhradními rodiči a odborníky na NRP
V průběhu příprav se setkáte s osvojiteli a pěstouny, kteří již dítě v náhradní rodinné péči vychovali či vychovávají a budete mít možnost slyšet o jejich zkušenostech.
Sebepoznání budoucích náhradních rodičů, jejich rodinného systému, sociálního okolí
V průběhu všech setkání budou průběžně zařazovány techniky vedoucí k sebepoznání a to vždy v kontextu s probíraným tématem.